25. jan. 2010

Prosjekt om mediehistorie

Gruppen min fikk i oppgave å finne ut mer om mediehistorie fra 1920-1945. Det jeg valgte å se nærmere på var propaganda. Mange tror kanskje at det kun var Tyskland som tok i bruk propaganda i mellomkrigstiden, men jeg fant veldig mye propaganda fra flere land. De mest ivrige propagandadistibutørene var USA, Sovjetunionen i tillegg til Tyskland. Norge hadde faktisk en del propaganda de også, selv om dette var mer for å verve folk til styrkene eller poltiske partier.

Det er veldig interessant å se hvor like propagandaplakatene fra de ulike landene er. Dette viser at det er den samme måten å fremstille det ønskede budskapen, nesten som en propaganda-oppskrift. Det er samtidig skremmende hvor herodisk og mektige lederne ble fremstilt. Spesielt når vi i ettertid vet hva som faktisk skjedde i den perioden. Propaganda har en utrolig påvirkningskraft som kan manipulere alle og enhver. Som en del av prosjektarbeidet laget jeg en egen plakat med budskapet "Ikke kjøp skolebøker". Selv om det er bare for morroskyld, kunne den vært brukt i f. eks en politisk kamp mot skolebøker de mente var feil for elevene siden de hadde feil budskap i forhold til deres syn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar